tilmova

Sonetter för skrivarlinjen

Publicerad 2011-05-29 12:08:00 i Alster,


1

Det var augusti och packad var bilen
farväl till mor, familj, vänner och pojkvän
gråta och kramas och vi ses snart igen
Nu väntade för mig de många milen

Färdades på vägar tvärs över landet
I kroppen en skräckblandad förtjusning
ängslan, förhoppning, oro och rusning
Snart vinkade jag adjö till fastlandet

Dags nu för nya erfarenheter
jag skulle bli en av alla poeter
övas och drillas i konsten att skriva

Till slut var jag framme i Fårösund
tagen av denna bitterljuva stund
Imorrn ska jag träffa de kreativa

2

Första dagen, och i cafét vänta
nervösa skrivare kom en efter en
förstulna leenden och sitta på spänn
ingen lärare trots klockan den klämta

Till slut samlades vi i filmsalen
Välkomsttal och påbud om alkoholbrist
och vips så hade man blivit nykterist
dock med risk för att gå och bli galen

Namnlek och lära-känna-varann-galej
Umgås på vinden och se på Amelie
och väldigt snart blev jag och dem ett vi

Lyssna på havet och titta på stjärnfall
fika och skratt och minnen och ordsvall
ryggen mot plankorna och känna sig fri

3

Orden kom nu för oss på första plats
Alla hade vi vår egen skrivprocess
Bortblåsta var betygen och all press
av äkta skrivarglädje det ersatts

Dags att visa de andra vad vi kan
boka in uppläsning på Hedbergs café
Av texter, röster och oss själva ge
Jag tror nog vi några beundrare fann

Så kom vintern och det med stort besked
marken färgades vit av fallande snö
än ville vi inte se tecken på tö

Smygandes vi över gränserna gled
törsten blev för stor och bortom Meits kontroll
spelar väl en öl ingen större roll

4

Efter långa månader av vitklädd mark
skymtade nu solen och vårtecken
skönt, vintern på oss nästan tog knäcken
Längtan efter värmen var stark

Vi satte igång med ett stort arbete
dags att göra vår egen antologi
Vi anade inte hur den skulle bli
men den blev ju snygg så in i helvete

Så kom dagen då vi for österut
till Estland för att se heliga landskap
Färden tillbringades i trevligt sällskap

Men nu kära vänner är det snart slut
men inte ska vi för det svårt sörja
nu får vi en annan resa påbörja





© M, 2011

Om

Min profilbild

Matilda

Att skriva har alltid varit mitt sätt att handskas med både verklighet och fantasi. Här publicerar jag några av mina texter. Välkommen.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela